Köpvillkor

Beställning

För att beställa på GameShop.se måste du vara 18 år eller äldre.

Vi förbehåller oss rätten att neka ordrar som görs med felaktiga personuppgifter eller som av andra skäl inte kvalificerar för leverans. Vi reserverar oss för fel gällande produkter såsom pris, bilder, illustrationer, fakta, tekniska specifikationer, lagersaldo, leverantörers priser och leveransdatum samt lagersaldon.

I det fall då någon produkt i din beställning är slutsåld, pga. att många har beställt samma produkt eller liknande så skickas resterande produkter i din beställning som finns tillgängliga till dig. Om du endast vill ha din beställning komplett så behöver du notera det i din beställning. Vi restnoterar inga produkter om du inte önskar det. Om vi inte kan leverera din order pga. slutförsäljning mailar vi alltid och talar om det, därför är det viktigt att du lämnar rätt mailadress och att du kontrollerar din mail dagarna efter din beställning.

För att förhindra att du som kund utsätts för bedrägeriförsök av okända personer vid köp av digitala produkter så har vi implementerat Swish-betalningar för dessa produkter. Detta kräver att du själv behöver verifiera betalningen med ditt BankID.
I det fall du uppger att du har blivit utsatt för bedrägeri, trots att du själv har verifierat betalningen med ditt egna BankID, så återbetalar vi dig hela beloppet av beställningen minus en avgift om 25 kr för administrationshanteringen. Detta gäller enbart de fall där den digitala koden ännu inte har levererats till dig.

Bekräftelse

Efter genomförd beställning erhåller du en orderbekräftelse via email med information gällande din beställning. Kontrollera alltid din orderbekräftelse för att se så att uppgifterna stämmer överens med dina kontakt- och leveransuppgifter samt det som du har beställt.

Om du märker att något i din beställning är fel eller om du vill göra några ändringar så ber vi dig att i första hand maila oss så fort som möjligt. Vi kan inte garantera att din ändring går att genomföra i efterhand men vi gör vårt bästa för att få igenom din ändring.

Betalning

Klarnas betalningsalternativ
Tillsammans med Klarna Bank AB (publ), Sveavägen 46, 111 34 Stockholm, Sweden, erbjuder vi följande betalningsalternativ där betalningen görs direkt till Klarna:

Betala inom 30 dagar: Betalningstid är 30 dagar från avsändandet av varorna. Villkoren för betala inom 30 dagar finner du här.

Konto: Klarna Konto är en kontokredit som tillhandahålls av Klarna och som ger kredittagaren möjlighet att delbetala sina köp månadsvis med minst 1/24 (minimum 50 SEK) av totala utnyttjade kreditbeloppet eller i enlighet med de i kassan godkända villkoren. För mer information om Klarna Konto inklusive allmänna villkor och Standardiserad Europeisk konsumentkreditinformation finner du här.

Betala Direkt: Betala Direkt baseras på autogiro och ditt konto debiteras först när butiken har hanterat din beställning och skickat din order. Villkoren för Betala direkt finner du här.

Banköverföring: Ditt konto debiteras omedelbart efter att beställningen har lagts.

Du hittar mer information om Klarna här och kan läsa deras användarvillkor här.

För att kunna erbjuda en uppsättning av olika betalningsalternativ behöver vi dela dina person-, kontakt- och orderuppgifter med leverantören av respektive betaltjänst. Vi rekommenderar dig att läsa vår sekretesspolicy.
Användningen av dessa uppgifter regleras i enlighet med gällande dataskyddslag och
Klarnas sekretesspolicy.

Förskottsbetalning av specialordrar som ej går genom Klarna Checkout:
När vi har mottagit din beställning så mailar vi dig den inbetalningsinformation som du behöver för att sätta in betalningen på vårt bankgiro. Så snart som vi har mottagit betalningen så skickas dina beställda produkter till dig, förutsatt att de finns i lager. Om du beställer produkter med leverans på 2 eller fler dagar och väljer förskottsbetalning så tar vi in produkterna från leverantören när vi har mottagit din betalning.
Betalningen måste vara oss tillhanda inom 7 dagar från det att vi mailat ut betalningsinformationen till dig, annars makuleras din order.
Tänk på att skriva in referensnumret som “meddelande” och inte “OCR”, om det går att välja.

Du har även möjlighet att betala via Swish (beroende på produkt). I det fall Swish finns tillgängligt som ett betalsätt för din order så kommer du att presenteras Swish som ett valbart betalsätt i kassan. Följ instruktionerna som presenteras för att genomföra din betalning.

Leverans

1. Fraktavgifter

Fraktavgiften beräknas och redovisas på kassasidan innan köpet slutförs.

En hanteringsavgift debiteras för beställningar som ej löses ut hos ombud/paketskåp inom 7 dagar från ankomst eller som ej kan levereras av transportbolag på grund av ofullständiga/felaktiga adress- och kontaktuppgifter. Avgiften är för närvarande 300 kr för mindre försändelser som skickats som brev och 350 kr för större försändelser som skickats som paket.

2. Leveranstider
Leveranstiden står på varje enskild produkt. Beställningar skickas omgående, förutsatt att alla produkter i beställningen finns i lager. Om någon produkt i din beställning har en leveranstid på 2 eller fler dagar så skickas hela beställningen när samtliga produkter har kommit in till vårt lager. Vänligen notera i din beställning om du önskar delleverans, extra fraktavgift tillkommer.

Samtliga leveranstider på hemsidan reflekterar arbetsdagar, (dvs. vardagar) ej lördag, söndag eller helgdag.

Vänligen notera att eventuella leveransförseningar kan förekomma beroende på transportbolagen, detta är tyvärr utom GameShops kontroll.

3. Förhandsbokningar
Förhandsbokningar skickas ut lagom till release eller så fort som produkten kommer in till vårt lager.
Beställningar som innehåller förhandsbokningar och produkter som redan har lanserats behandlas som separata beställningar, extra fraktavgift tillkommer.

4. Leveranssätt

Vi anlitar flertalet olika transportbolag för våra leveranser. På kassasidan har du möjlighet att själv välja det transportbolag som du vill ska leverera din beställning.

Om du behöver hämta ut din beställning hos närmaste ombud så aviseras du i första hand via SMS, se därför till att du anger korrekt mobilnummer i din beställning. Önskar du få aviseringen via email, vänligen notera det i din beställning.

Hämta i butik:
Vill du hämta din beställning i vår butik på Sveavägen 14 i Stockholm så slipper du betala fraktkostnad.
När dina beställda produkter är undanlagda för dig i vår butik så mailar vi dig om att din beställning är redo för avhämtning. Vänligen invänta detta mail innan du åker till vår butik då vissa produkter i din beställning kan vara slutsålda eller på väg in från leverantören.
För specialbeställda produkter som ej hämtas inom 14 dagar så debiteras en hanteringsavgift, avgiften är för närvarande 150 kr. Specialbeställda produkter är sådana som är markerade som beställningsvaror och som specificerats med en leveranstid på produktsidan och i varukorgen.

5. Ej levererad beställning
Skulle din beställning försvinna i posthanteringen, kontakta vår kundtjänst inom 2 veckor från den dagen du beställde. Vi gör då en reklamation hos posten och skickar en ny vara om den mot förmodan inte dykt upp inom 30 dagar.

Produkter

1. Garantier
Vi erbjuder 1 års garanti på nya produkter samt 6 månaders garanti på begagnade produkter, om inget annat anges. Om det är fel på den produkt som du har beställt så blir den reparerad eller utbytt mot ett annat exemplar.

Eventuella digitala koder/DLC som medföljer nya produkter är garanterat oanvända. Däremot kan giltighetstiden för koden ha utgått hos spelutgivaren, det är därför viktigt att du tar reda på om koden ännu är giltig för det spel som du vill köpa innan du köper det.

I det fall då det inte är fel eller defekt på produkten så debiteras kunden minimum 350 kr för utförd teknisk undersökning. I många fall visar det sig vara användarfel eller bristande förståelse för hur produkten fungerar, se därför till att skaffa god kännedom om produkten samt hur den används innan du kontaktar oss för reklamation. Vänligen observera att om din dator eller spelkonsol inte uppfyller prestandakraven för spelet så omfattas det inte av garantin.

Kontakta oss innan du skickar in en produkt för reklamation. I ditt meddelande behöver du beskriva felet på produkten som du reklamerar. Du tilldelas därefter ett reklamationsnummer som du ska märka returen med.

Du kan kontakta oss via mail: [email protected] eller via telefon: 08-509 245 73. Produkter som skickas till oss utan vårt godkännande kommer inte att behandlas.

2. Begagnade produkter
Begagnade produkter kan sakna fodral och/eller manual, om du endast vill köpa produkten komplett med ask och/eller manual så behöver du notera det i din beställning.

Vissa spel kräver registrering online innan de kan användas. När det gäller begagnade spel så kan registreringsnyckeln som skickas med vara använd sedan tidigare vilket gör att du behöver införskaffa en oanvänd registreringsnyckel. Om man redan har en registreringsnyckel sedan tidigare och/eller ett användarkonto för ett specifikt spel men tappat bort skivan så kan man köpa ett begagnat exemplar av spelet hos oss, detta gäller dock inte alla spel. Vi garanterar inte att begagnade spel går att spela online.

3. Produkter utan förpackning (Bulk)
Produkter som saknar förpackning eller där förpackningen är skadad markeras som “Bulk” eller “OEM”.
Ibland levereras produkter utan förpackning från fabrik och leverantör för att minska den extra plats som produktens förpackning tar upp vid transport. Detta sätt minskar transportens miljöpåverkan. En skadad förpackning kan ha orsakats vid transport, produkten i sig ska vara hel och ny.

4. Regionskoder
Det finns spel och produkter från andra regioner av världen som fungerar på svenska maskiner, i det fall då en produkt inte finns tillgänglig på den svenska marknaden men som fungerar oavsett ursprungsland så importerar vi produkten från utländska leverantörer där den finns tillgänglig. Detta berör främst, men ej begränsat till, spelkonsolerna Nintendo DS, PSP och PlayStation 3.

Om du enbart vill ha en nordisk, europeisk eller amerikansk utgåva av ett spel så behöver du notera det i din beställning.

5. Kampanj/REA-varor
Innehar du en eller flera kampanjkoder så gäller särskilda kampanjvillkor. Du får ta del av villkoren när du registrerar dig eller mottar kampanjkoderna. Endast en kod kan användas per köptillfälle och kan ej kombineras med andra erbjudanden.

6. Beställningsvaror
Produkter med leverans på 2 eller fler dagar är beställningsvaror som vi generellt endast tar in specifikt för dig från leverantören. Särskilda regler gäller för beställningsvaror, se “Ångerrätt”.

Ångerrätt & Retur

Ångerfristen löper ut 14 dagar efter dagen då du eller någon tredje part, dock ej transportföretaget, som du anger, tar varan i fysisk besittning.

Vid retur debiteras en avgift från 99 kr för varor av mindre storlek (exempelvis tv-spelsmjukvara, filmer, små figurer). Vid retur av större produkter (exempelvis spelkonsoler, möbler, väskor, stora figurer mm.) debiteras en avgift från 199 kr. Avgiften dras av från det belopp som du ska få tillbaka.

Vill du utöva ångerrätten ska du skicka ett klart och tydligt meddelande om ditt beslut att frånträda avtalet (t.ex. ett brev avsänt per post eller e-post). Du kommer då att mottaga en retursedel från oss som du kan använda för att returnera varorna.

Du kan, om du vill, använda dig av en standardiserad ångerblankett som återfinns på konsumentverkets hemsida samt via denna länk: https://www.konsumentverket.se

För att du ska hinna utöva din ångerrätt i tid räcker det med att du sänder in ditt meddelande om att du tänker utöva ångerrätten innan ångerfristen gått ut.
Produkterna ska ha inkommit senast 14 dagar efter att ångerrätten utnyttjats.
Vänligen invänta ett godkännande från oss innan du skickar in produkterna.

Återbetalning av varor samt kostnaden för vår standardleverans, minus returavgiften, görs via samma betalsätt som du valt vid köptillfället. Standardleverans beräknas på det billigaste fraktalternativ som fanns tillgängligt vid ditt ursprungliga köptillfälle.

Vi väntar med återbetalningen tills vi fått tillbaka varan från dig eller tills du sänt in ett bevis på att du återsänt varan, beroende på vilket som inträffar först. Vänligen notera att eventuellt bevis på återsändning ska inkludera ett fullt spårbart försändelsenummer hos transportbolaget.

Väljer du att återsända varorna genom att anlita ett eget transportbolag så kommer du även att få betala transportbolagets kostnader. Detta utförs i avtal mellan dig och transportbolaget och har således ingen påverkan på avtalet mellan dig och GameShop.se.

Vid användande av en vara så är du ansvarig för eventuell värdeminskning till följd av hur varan har hanterats innan det når oss i retur.

Vid retur av använd hårdvara, exempelvis spelkonsoler, där försegling har brutits så debiteras en återställningsavgift om 600 kr.

Vid retur ska du kontakta oss för att erhålla en retursedel. Väljer du att anlita ett eget transportbolag för returen så ska du skicka returen till returadressen nedan samt skriva ditt namn, adress, telefonnummer och din e-postadress samt ordernummer för din beställning. Returer som skickas som postförskott, rekommenderat brev eller som måste hämtas ut från ett postutlämningsställe kommer ej att hanteras.

Returadress:
GameShop.se
Box 3407
103 68 Stockholm

Produkter som levereras digitalt såsom Time Cards, betakoder, nerladdningsbara produkter och andra produkter som förbrukas genom engångsregistrering omfattas inte av ångerrätten.

Ångerrätten omfattas ej heller för programvaror vars plombering eller försegling (med försegling avses även t ex serienummer) brutits, för presentkort eller för produkter som specialbeställts för kundens räkning.

Presentkort kan ej bytas mot pengar.

Beställningar som skickas till ett utlämningsställe bör lösas ut innan de returneras till oss, på så sätt undviker du avgiften för outlöst paket. Returer ska skickas som brev eller paket, inte mot postförskott.

Reklamation

Vi erbjuder 1 års garanti på nya produkter samt 6 månaders garanti på begagnade produkter, om inget annat anges. Om det är fel på den produkt som du har beställt så blir den reparerad eller utbytt mot ett annat exemplar.

I det fall då det inte är fel eller defekt på produkten så debiteras minimum 250 kr för utförd teknisk undersökning. I många fall visar det sig vara användarfel eller bristande förståelse för hur produkten fungerar, se därför till att skaffa god kännedom om produkten samt hur den används innan du kontaktar oss för reklamation. Vänligen observera att om din dator eller spelkonsol inte uppfyller prestandakraven för spelet så omfattas det inte av garantin.

Kontakta oss innan du skickar in en produkt för reklamation. I ditt meddelande behöver du beskriva felet på produkten som du reklamerar. Du tilldelas därefter ett reklamationsnummer som du ska märka returen med.

Du kan kontakta oss via mail: [email protected] eller via telefon: 08-509 245 73. Produkter som skickas till oss utan vårt godkännande kommer inte att behandlas.

Sekretess

Sekretess och säkerhet: Personuppgifter
När du registrerar dig eller beställer något på vår webshop så godkänner du att vi lagrar och använder dina uppgifter, inköp och belopp i syfte att leverera din beställning, tillhandahålla dig bästa möjliga service och uppmärksamma dig om erbjudanden som kan vara relevant för dig. Din emailadress används för kontakt med dig gällande dina beställningar och, då du har godkänt det, utskick av nyhetsbrev.

Enligt personuppgiftslagen har du rätt att begära information som vi har registrerat om dig. Om denna information är felaktig, ofullständig eller irrelevant kan du begära att informationen skall rättas eller tas bort. IP-adresser sparas vid beställning av säkerhetsskäl för att undvika bedrägerier.

Du kan läsa mer om vår integritetspolicy via följande sida: Hantering av personuppgifter

Cookies

Vad är cookies?
Cookies är en typ av datainformation som skickas till din dator när du besöker en webbplats. Vid senare besök så skickas informationen tillbaka till webbplatsen. Cookies tillåter oss att känna igen dig automatiskt när du besöker vår webbplats så att vi kan anpassa din upplevelse och ge dig bättre service.

Varför måste jag acceptera cookies?
Vi använder cookies för att förebygga bedrägerier och för att förbättra webbplatsens funktionalitet. Om din webbläsare är inställd på att vägra cookies så kommer du inte att kunna slutföra ett köp eller dra nytta av vissa funktioner som att lägga till produkter i din kundvagn eller ta emot personliga rekommendationer.
Vi rekommenderar dig att ställa in din webbläsare på att acceptera cookies.