Beställning
För att beställa på GameShop.se måste du vara 18 år eller äldre.

Vi förbehåller oss rätten att neka ordrar som görs med felaktiga personuppgifter eller som av andra skäl inte kvalificerar för leverans. Vi reserverar oss för fel gällande produkter såsom pris, bilder, illustrationer, fakta, tekniska specifikationer, lagersaldo, leverantörers priser och leveransdatum samt lagersaldon.

I det fall då någon produkt i din beställning är slutsåld, pga. att många har beställt samma produkt eller liknande så skickas resterande produkter i din beställning som finns tillgängliga till dig. Om du endast vill ha din beställning komplett så behöver du notera det i din beställning. Vi restnoterar inga produkter om du inte önskar det. Om vi inte kan leverera din order pga. slutförsäljning mailar vi alltid och talar om det, därför är det viktigt att du lämnar rätt mailadress och att du kontrollerar din mail dagarna efter din beställning.

Bekräftelse
Efter genomförd beställning erhåller du en orderbekräftelse via email med information gällande din beställning. Kontrollera alltid din orderbekräftelse för att se så att uppgifterna stämmer överens med dina kontakt- och leveransuppgifter samt det som du har beställt.

Om du märker att något i din beställning är fel eller om du vill göra några ändringar så ber vi dig att i första hand ringa oss på 08-83 14 80 så fort som möjligt. Vi kan inte garantera att din ändring går att genomföra i efterhand men vi gör vårt bästa för att få igenom din ändring.

Betalning
1. Betalsätt

Klarna Checkout
Klarna Checkout erbjuder dig att betala via faktura, delbetalning, kortbetalning eller direktbetalning.
Vid betalning via Klarna Checkout gäller även separata villkor utöver GameShops villkor.
Villkor för Klarna Checkout finner du i kassan vid betalning.

Kortbetalning.
Vi använder oss av VbV (Verified by Visa) samt den senaste säkerhetstekniken för kontokortsbetalningar på nätet 3D-Secure – en standard framtagen av VISA och MasterCard med avsikt att på ett säkert sätt validera konsumenten vid köp på nätet.

Pengarna reserveras på ditt konto när du lägger beställningen och dras från ditt konto i samband med beställningen.

Vid makulering av kreditkortsorder så kan det ta några dagar innan pengarna sätts in på kontot, beroende på vilken bank du använder, då pengarna är reserverade av banken.

Faktura / Klarna Faktura
Handla nu – betala efter leverans!

När du betalar via Klarna faktura handlar du tryggt och enkelt. Du behöver aldrig uppge dina kortuppgifter, och betalar alltid efter att du fått hem dina varor.
Villkor för Klarna Faktura finner du i kassan vid betalning.

Delbetalning / Klarna Konto.
Konto – Betala i din egen takt.

Du kan välja att betala i din egen takt eller betala ett fast belopp per månad. När du delbetalar med Klarna gäller alltid:

  • Du får hem varan innan du betalar
  • Du samlar alla dina köp på en månadsfaktura
  • Du betalar i din egen takt eller ett fast belopp per månad

Villkor för Klarna Konto finner du i kassan vid betalning.

Köp nu, betala sen-kampanjer
I samarbete med Klarna AB erbjuder vi förlängd betaltid i form av ”Köp nu, betala sen”. Detta betalsätt gäller vid vissa kampanjtider och administreras enbart av Klarna AB.
Villkor för”Köp nu, betala sen” finner du i kassan vid betalning.

Förskottsbetalning
För dig som inte vill handla med kreditkort men ändå vill få en billigare frakt är förskottsbetalning ett bra alternativ.

När vi har mottagit din beställning så mailar vi dig den inbetalningsinformation som du behöver för att sätta in betalningen på vårt bankgiro. Så snart som vi har mottagit betalningen så skickas dina beställda produkter till dig, förutsatt att de finns i lager. Om du beställer produkter med leverans på 2 eller fler dagar och väljer förskottsbetalning så tar vi in produkterna från leverantören när vi har mottagit din betalning.

Betalningen måste vara oss tillhanda inom 7 dagar från det att vi mailat ut betalningsinformationen till dig, annars makuleras din order.

Tänk på att skriva in referensnumret som ”meddelande” och inte ”OCR”, om det går att välja.

Leverans
1. Fraktavgifter

För beställningar inom Sverige beräknas frakten på den produkt som har högst fraktklass i din order.
Beställer du produkter ur fraktklass 1 så betalar du avgift för fraktklass 1.
Beställer du produkter ur fraktklass 1 och fraktklass 2 så betalar du endast avgift för fraktklass 2.
För beställningar som ej löses ut debiteras en hanteringsavgift. Avgiften är för närvarande 250 kr för mindre försändelser som skickats som brev och 300 kr för större försändelser som skickats som paket.

Fraktklasser.
Fri frakt: 0 kr
Fraktklass 1: 29 kr
Fraktklass 2: 49 kr
Fraktklass 3: 79 kr
Fraktklass 4: 99 kr
Fraktklass 5: 149 kr
Fraktklass 6: 199 kr
Fraktklass 7: 249 kr
Fraktklass 8: 299 kr

I vissa fall kan det även förekomma andra fraktklasser, där summan av frakten är densamma som fraktklassen. T.ex: Fraktklass 249: 249 kr.

2. Leveranstider

Leveranstiden står på varje enskild produkt. Beställningar skickas omgående, förutsatt att alla produkter i beställningen finns i lager. Om någon produkt i din beställning har en leveranstid på 2 eller fler dagar så skickas hela beställningen när samtliga produkter har kommit in till vårt lager. Vänligen notera i din beställning om du önskar delleverans, extra fraktavgift tillkommer.

Leveranser till och från GameShop sker på vardagar, ej lördag, söndag eller helgdag. Samtliga leveranstider på hemsidan reflekterar arbetsdagar, dvs. vardagar, ej lördag, söndag eller helgdag.
Vänligen notera att eventuella leveransförseningar kan förekomma beroende på transportbolagen, detta är tyvärr utom GameShops kontroll.

3. Förhandsbokningar

Förhandsbokningar skickas ut lagom till release eller så fort som produkten kommer in till vårt lager.
Beställningar som innehåller förhandsbokningar och produkter som redan har lanserats behandlas som separata beställningar, extra fraktavgift tillkommer.

4. Leveranssätt

Hemleverans:
Vi skickar din beställning till dig med Posten eller med DHL, beroende på beställningens vikt och storlek.
I vissa fall kan beställningen inte levereras hem till dig, du får då hämta ut paketet hos närmaste ombud.
Om du behöver hämta ut din beställning hos närmaste ombud så aviseras du i första hand via SMS, se därför till att du anger korrekt mobilnummer i din beställning. Önskar du få aviseringen via email, vänligen notera det i din beställning.

Hämta i butik:
Vill du hämta din beställning i vår butik på Högbergsgatan 32 i Stockholm så slipper du betala fraktkostnad.
När dina beställda produkter är undanlagda för dig i vår butik så mailar vi dig om att din beställning är redo för avhämtning. Vänligen invänta detta mail innan du åker till vår butik då vissa produkter i din beställning kan vara slutsålda eller på väg in från leverantören.
För specialbeställda produkter som ej hämtas så debiteras en hanteringsavgift, avgiften är för närvarande 250 kr. Specialbeställda produkter är sådana som är markerade som beställningsvaror och som specificerats med en leveranstid på produktsidan och i varukorgen.

Express inom Stockholm: (Ej tillgängligt för tillfället)
Beställ innan kl.16.00 en helgfri vardag så levererar vi hem till din dörr mellan kl.17 och kl.19 samma kväll.
Vi ringer dig ca 30 min innan beräknad leverans för att säkerställa att du kan ta emot leveransen.
Du måste personligen befinna dig på plats för att ta emot beställningen.

Har du önskemål om leverans vid en specifik tid så kan du notera det i meddelanderutan i kassan.

Beställningar som görs efter kl.16.00 levereras nästkommande helgfri vardag mellan kl.17 och kl.19.
Chauffören väntar i högst 15 minuter vid din dörr eller port. Om du inte befinner dig på plats för att ta emot leveransen returneras beställningen till oss och du debiteras hela fraktavgiften.

5. Ej levererad beställning

Skulle din beställning försvinna i posthanteringen, kontakta vår kundtjänst inom 2 veckor från den dagen du beställde. Vi gör då en reklamation hos posten och skickar en ny vara om den mot förmodan inte dykt upp inom 30 dagar.

Produkter
1. Garantier

Vi erbjuder 1 års garanti på nya produkter samt 6 månaders garanti på begagnade produkter, om inget annat anges.
Om det är fel på den produkt som du har beställt så blir den reparerad eller utbytt mot ett annat exemplar.

I det fall då det inte är fel eller defekt på produkten så debiteras kunden minimum 350 kr för utförd teknisk undersökning. I många fall visar det sig vara användarfel eller bristande förståelse för hur produkten fungerar, se därför till att skaffa god kännedom om produkten samt hur den används innan du kontaktar oss för reklamation. Vänligen observera att om din dator eller spelkonsol inte uppfyller prestandakraven för spelet så omfattas det inte av garantin.

Kontakta oss innan du skickar in en produkt för reklamation. Du tilldelas då ett reklamationsnummer som du ska märka retur av produkten med.
Du kan kontakta oss via mail: support@gameshop.se eller via telefon: 08-83 14 80. Produkter som skickas till oss utan vårt godkännande kommer inte att behandlas.

2. Begagnade produkter

Begagnade produkter kan sakna fodral och/eller manual, om du endast vill köpa produkten komplett med ask och/eller manual så behöver du notera det i din beställning.

Vissa spel kräver registrering online innan de kan användas. När det gäller begagnade spel så kan registreringsnyckeln som skickas med vara använd sedan tidigare vilket gör att du behöver införskaffa en oanvänd registreringsnyckel. Om man redan har en registreringsnyckel sedan tidigare och/eller ett användarkonto för ett specifikt spel men tappat bort skivan så kan man köpa ett begagnat exemplar av spelet hos oss, detta gäller dock inte alla spel. Vi garanterar inte att begagnade spel går att spela online.

3. Produkter utan förpackning (Bulk)

Produkter som saknar förpackning eller där förpackningen är skadad markeras som ”Bulk” eller ”OEM”.
Ibland levereras produkter utan förpackning från fabrik och leverantör för att minska den extra plats som produktens förpackning tar upp vid transport. Detta sätt minskar transportens miljöpåverkan. En skadad förpackning kan ha orsakats vid transport, produkten i sig ska vara hel och ny.

4. Regionskoder

Det finns spel och produkter från andra regioner av världen som fungerar på svenska maskiner, i det fall då en produkt inte finns tillgänglig på den svenska marknaden men som fungerar oavsett ursprungsland så importerar vi produkten från utländska leverantörer där den finns tillgänglig. Detta berör främst spelkonsolerna Nintendo DS, PSP och PlayStation 3.

Om du enbart vill ha en nordisk, europeisk eller amerikansk utgåva av ett spel så behöver du notera det i din beställning.

5. Kampanj/REA-varor

Innehar du en eller flera kampanjkoder så gäller särskilda kampanjvillkor. Du får ta del av villkoren när du registrerar dig eller mottar kampanjkoderna. Endast en kod kan användas per köptillfälle och kan ej kombineras med andra erbjudanden.

6. Beställningsvaror

Produkter med leverans på 2 eller fler dagar är beställningsvaror som vi generellt endast tar in specifikt för dig från leverantören. Särskilda regler gäller för beställningsvaror, se ”Ångerrätt”.

Ångerrätt
Ångerfristen löper ut 14 dagar efter dagen då du eller någon tredje part, dock ej transportföretaget, som du anger, tar varan i fysisk besittning.

Vill du utöva ångerrätten ska du skicka ett klart och tydligt meddelande om ditt beslut att frånträda avtalet (t.ex. ett brev avsänt per post eller e-post).

För att du ska hinna utöva din ångerrätt i tid räcker det med att du sänder in ditt meddelande om att du tänker utöva ångerrätten innan ångerfristen gått ut.
Returen ska ha inkommit senast 14 dagar efter att ångerrätten utnyttjats.
Vänligen invänta ett godkännande från oss innan du skickar in din retur.

Vi väntar med återbetalningen tills vi fått tillbaka varan från dig eller tills du sänt in ett bevis på att du återsänt varan, beroende på vilket som inträffar först. Vänligen notera att eventuellt bevis på återsändning ska inkludera ett fullt spårbart försändelsenummer hos transportbolaget.

Du kommer att få betala de direkta kostnaderna för återsändandet av varan/varorna. Kostnaderna uppskattas mellan 6 SEK till 99 SEK för mindre varor som väger mindre än 2 kg men är inte begränsat till dessa kostnader eller vikter. För aktuella kostnader, kontakta det transportbolag som du vill anlita.

Vid användande av en vara så är du ansvarig för eventuell värdeminskning till följd av hur varan har hanterats innan det når oss i retur. Detta gäller varor där försegling har brutits eller, men inte begränsat till, om du har försökt använda en vara och upptäckt att det inte är kompatibelt med den utrustning som du har hemma.
Ett exempel på detta är om du har köpt ett spel och stoppar in spelkassetten eller spelskivan i din konsol eller dator (utrustning) för att sedan upptäcka att spelet inte är kompatibelt med din utrustning.
Värdeminskningen beräknas då efter det aktuella inköpspriset för en motsvarande vara i begagnat skick, det är mellanskillnaden mellan det som du har betalat för varan och det aktuella inköpspriset för ett begagnat exemplar av varan vid returtillfället som dras av i värdeminskning.

Vid retur ska du skriva ditt namn, adress, telefonnummer och din e-postadress samt ordernummer för din beställning. Returen ska skickas till nedanstående adress. Returer som skickas som postförskott, rekommenderat brev eller som måste hämtas ut från ett postutlämningsställe kommer ej att hanteras.

Returadress:
GameShop.se
Högbergsgatan 32
11620 Stockholm

Produkter som är beställningsvaror omfattas inte av ångerrätten enligt lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler. Vid avbeställning av beställningsvaror så debiteras en avgift motsvarande de kostnader som uppstår vid avbeställningen, detta inkluderar fraktkostnad för transport tillbaka till leverantören samt administrationskostnader. Avgiften kan variera beroende på varan och bestäms utifrån enskilt fall.

Produkter som levereras digitalt såsom Time Cards, betakoder, nerladdningsbara produkter och andra produkter som förbrukas genom engångsregistrering omfattas inte av ångerrätten.

Beställningar som skickas till ett utlämningsställe bör lösas ut innan de returneras till oss, på så sätt undviker du avgiften för outlöst paket. Returer ska skickas som brev eller paket, inte mot postförskott.

Sekretess och säkerhet: Personuppgifter
När du registrerar dig eller beställer något på vår webshop så godkänner du att vi lagrar och använder dina uppgifter, inköp och belopp i syfte att leverera din beställning, tillhandahålla dig bästa möjliga service och uppmärksamma dig om erbjudanden som kan vara relevant för dig. Din emailadress används för kontakt med dig gällande dina beställningar och, då du har godkänt det, utskick av nyhetsbrev.

Enligt personuppgiftslagen har du rätt att begära information som vi har registrerat om dig. Om denna information är felaktig, ofullständig eller irrelevant kan du begära att informationen skall rättas eller tas bort.IP-adresser sparas vid beställning av säkerhetsskäl för att undvika bedrägerier.

Vad är cookies?

Cookies är en typ av datainformation som skickas till din dator när du besöker en webbplats. Vid senare besök så skickas informationen tillbaka till webbplatsen. Cookies tillåter oss att känna igen dig automatiskt när du besöker vår webbplats så att vi kan anpassa din upplevelse och ge dig bättre service.

Varför måste jag acceptera cookies?

Vi använder cookies för att förebygga bedrägerier och för att förbättra webbplatsens funktionalitet. Om din webbläsare är inställd på att vägra cookies så kommer du inte att kunna slutföra ett köp eller dra nytta av vissa funktioner som att lägga till produkter i din kundvagn eller ta emot personliga rekommendationer.

Vi rekommenderar dig att ställa in din webbläsare på att acceptera cookies.